
Malé kroky, velký cíl – od školní přípravy k vysoké škole
Tento příběh ukazuje, jak může kombinace pravidelné přípravy do školy, motivační podpory
a praktické pomoci v NZDM zásadně ovlivnit životní dráhu mladého člověka – a umožnit mu naplnit jeho dlouhodobé cíle.
Uživatelka začala navštěvovat naše nízkoprahové zařízení pro děti a mládež už na základní škole. V deváté třídě se spolu s pracovníky intenzivně připravovala na přijímací zkoušky, které úspěšně zvládla a nastoupila na vysněnou střední školu.
Hned v prvním ročníku ale narazila na velké potíže v matematice a obávala se neúspěchu. Obrátila se proto znovu na pracovníky NZDM a společně jsme nastavili pravidelnou školní přípravu několikrát týdně. Díky systematické podpoře se její výsledky rychle zlepšily, v dalším ročníku dosáhla známky chvalitebné a postupně využívala podporu i v dalších předmětech.
Současně jsme jí pomohli i v oblasti finanční – protože vyrůstala u prarodičů s omezenými možnostmi, zprostředkovali jsme jí stipendium. To jí umožnilo nejen bez obav studovat, ale také se účastnit volnočasových aktivit a navazovat nové kontakty. Ve čtvrtém ročníku si stipendium dokázala vyřídit už sama.
Uživatelská cesta vyvrcholila úspěšnou maturitou, přijetím na vysokou školu a jejím dokončením. Dnes je držitelkou akademického titulu.
Od pravidelné přípravy do školy k samostatnému studiu…
Tento příběh ukazuje, že dlouhodobá motivace a cílená podpora mohou být klíčem
k úspěchu – a že i malá pomoc v pravý čas může mít velký dopad.

Naše uživatelka začala docházet do nízkoprahového zařízení pro děti a mládež ještě během základní školy. V té době jsme ji podporovali především při volbě střední školy – společně jsme probírali jednotlivé obory, jejich nároky i možnosti uplatnění po studiu. V posledním ročníku základní školy pravidelně využívala pomoc s přípravou do školy a přípravou na přijímací zkoušky. Díky své píli a motivaci se jí podařilo dostat na vysněnou střední školu.
V prvních dvou ročnících střední školy zůstala s naší službou v kontaktu a aktivně vyhledávala podporu, aby si udržela dobrý prospěch. Dnes už pomoc využívá cíleně – hlavně v náročnějších obdobích, například před písemkami nebo při probírání nového učiva. Studium zvládá výborně, je samostatná a ke vzdělání přistupuje svědomitě a aktivně.
S ohledem na její dlouhodobou snahu a skvělou spolupráci jsme jí v rámci nadačního fondu Počítače dětem, pomohli získat notebook. Díky tomu má lepší podmínky pro samostatnou přípravu i doma. Navíc jsme ji podpořili také při vyřizování žádosti o stipendium, které jí pomůže v dalším studiu.

Od dluhů k vlastnímu bydlení a soutěžím…
Příběh toho chlapce ukazuje, že i z náročné situace je možné najít cestu ven, když se spojí vlastní odhodlání s cílenou podporou.
Když náš uživatel začal docházet do nízkoprahového zařízení pro děti a mládež, žil zcela sám – bez podpory rodiny a bez stabilního zázemí. Spoléhal se výhradně na sebe, přestože měl kolem sebe přátele. Čelil těžké životní situaci: byl bez práce, měl dluhy a nebyl schopen je splácet.
Postupně si ale vybudoval důvěru k pracovníkům našeho zařízení a začal aktivně využívat nabízenou podporu, především při řešení finančních potíží. Díky pravidelné spolupráci se mu podařilo postupně stabilizovat situaci a krok za krokem zvládat dluhovou problematiku.
Nezůstalo ale jen u financí. Uživatel začal pracovat také na svém osobním rozvoji – zaměřil se na zdravý životní styl. Využíval konzultace s kondičním trenérem, který mu pomáhal s pohybovým režimem i zdravou stravou. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat: nejenže zlepšil svou kondici, ale dokonce se zúčastnil i soutěže v kulturistice.
Dnes má stabilní zaměstnání, podařilo se mu získat vyhovující bydlení a jeho život je mnohem pevněji ukotvený než dřív.
Když zdravotní omezení není překážkou vzdělání…
Tento příběh ukazuje, že i přes zdravotní omezení je možné najít cestu ke vzdělání, pokud má člověk podporu, informace a potřebné zázemí.

Naše uživatelka ukončila základní školu po osmé třídě. Kvůli svému zdravotnímu stavu, který pro ni představuje hendikep, si tehdy nepodala přihlášku na žádnou střední školu. V našem kraji totiž nebyla dostupná škola, která by jí dokázala zajistit potřebné podmínky pro pokračování v běžné formě studia.
Během následujícího školního roku jsme s uživatelkou i její maminkou vedli rozhovory o možných alternativách dalšího vzdělávání. Ve spolupráci s kolegy ze sociálně aktivizační služby a dalšími odborníky se podařilo najít řešení – návrat zpět do školy, kde si doplnila chybějící základní vzdělání a zároveň získala doporučení k volbě vhodné střední školy odpovídající jejím možnostem.
Naše podpora byla nejen poradenská, ale i praktická: pomohli jsme s podáním přihlášky, zajištěním informací o škole i s plánováním cesty MHD, aby byla docházka co nejjednodušší. Uživatelka byla následně přijata na střední školu, kde studuje učební obor, který ji baví. Po celou dobu studia si vede výborně – pravidelně využívala pomoc a podporu při školní přípravě, ale díky zlepšení výsledků už tuto pomoc potřebuje jen výjimečně.
S ohledem na její motivaci, vytrvalost a skvělou spolupráci jsme jí v rámci nadačního fondu Počítače dětem, pomohli získat notebook. Díky tomu má lepší podmínky pro domácí přípravu a samostatné studium.

